Avdelningen Haren

På Haren arbetar vi projektinriktat och fördjupar oss kring olika fenomen.

Barn som arbetar med lera Arbete med lera Foto: Avdelningen Haren

På Haren har vi nu majoriteten av de äldsta barnen och vi fokuserar mycket på språk och matematik för att förbereda dem inför skolan. Barnens lärande sker på lustfyllt sätt i deras lek med varandra och i utforskandet av våra miljöer som stimulerar barnens lärande.

Våra miljöer erbjuder ett varierat material och skapar små mötesplatser för barnen. Tillsammans kan barnen lära sig av varandra samtidigt de utvecklar sin samarbetsförmåga, kommunikation, samspel och turtagning.

När vi arbetar projektinriktat är det barnens intresse och hypoteser som styr riktningen på processen. Barnen kommer med nyfikenhetsfrågor som vi tillsammans försöker finna svar på, vi provar olika lösningar, vi går till biblioteket och lånar böcker och vi kan använda internet.

Barnen utvecklar sin självständighet och lär sig ta större ansvar under dagens olika aktiviteter. Förutom att plocka undan efter sig börjar barnen lära sig att iordningställa miljöer så att de ser inbjudande ut till nästa kompis som vill leka där. De lär sig också att ta större ansvar i till exempel ateljén som att få hälla upp färg själv, skölja av penseln efteråt och torka bordet. Vi finns alltid tillgängliga för barnen när de vill visa upp en inlärd färdighet, om de behöver hjälp med något eller om de vill ha en trygg famn.

kontakt haren

Senast uppdaterad: 1 september 2023