Avdelningen Ugglan

Vi har ett projekterande och utforskande arbetssätt med medforskande och närvarande pedagoger. Det betyder att det är barnens intresse och nyfikenhet som driver våra läroprocesser och tillsammans med våra styrdokument utgör dessa underlag för verksamhetens planering och utformning. Tillsammans med barnen utforskar, undersöker och upptäcker vi vär(l)den omkring oss.

Barn i skogen. Barn i skogen. Foto: Claudia Fried

Vi arbetar aktivt med språkutveckling och läsfrämjande. En av våra språkutvecklande strategier på Ugglan är bland annat ”boksamtal” då vi läser och arbetar med samma bok på många olika sätt under en vecka i taget.

I vår verksamhet är även trygghet och goda relationer grundpelare och vi strävar efter att erbjuda en tillåtande och inspirerande miljö formad för att barnen ska kunna vara självständiga.

Vi erbjuder olika stationer med en rik variation av material där barnen får möjlighet att utveckla kreativitet och fantasi. Genom att erbjuda många olika material och verktyg i olika miljöer får baren möjlighet att utforska och förstå världen både enskilt och tillsammans på många olika sätt.

Vi har ett aktivt arbete kring måltid och strävar efter att skapa positiva upplevelser kring mat. Både genom att skapa en lugn och inbjudande miljö vid måltiderna där barnen får vara delaktiga och självständiga utifrån sina förutsättningar, men också genom ett aktivt pedagogiskt arbete kring råvaror och ”månadens smakfärg”.

kontakt ugglan

Senast uppdaterad: 9 oktober 2023